kalorier

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Maränger

Av Sophie Gustavsson - 5 oktober 2011 23:40

Så enkelt och så gott. Maränger är så lätta att göra och man kan variera dem så mycket också. Man kan ha i choklad, man kan göra polkamaränger genom att smaksätta med mint och färga den randig. Man kan ha i hackade nötter. Att doppa bottnen i choklad är också väldigt gott. Det är dessutom roligt att göra sina egna och sen ge bort dem lite extra fina och pastelliga i någon fin påse som en present. 


 

enkla maränger smaksatta med lite äkta vaniljpulver


 

 

Chokladmaränger



Maränger recept


5-6 äggvitor

ca 3 dl strösocker

1 krm ättika eller nypressad citronsaft


Sätt ugnen på 100 grader.

Vispa äggvitorna med ättikan eller citronen så att det börjar tjockna och bli lite fluffigt, häll då i sockret lite åt gången och vispa hela tiden. Gör så tills att socker är slut och om det behövs, fortsätt att vispa tills smeten är så tjock och fast att den stannar kvar i bunken om du vänder den upp och ned. Droppa i färg och essens om du vill.

Spritsa eller klicka ut smeten på bakplåtspapper i valfri storlek. Sätt in i ugnen och låt stå minst 40 min om de är små och kanske två timmar om de är stora. Knacka lätt på marängen för att se om den är klar. För att se om den är seg inuti är det lättast att prova en. Jag brukar tyvärr alltid chansa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophie Gustavsson - 20 november 2011 01:04

jag har på något sätt lyckats gå med på att göra ett pepparkakshus åt ett hotell som ska vara klart om fem-sex dagar. 30x40 cm stort ska det vara ungefär och jag får fria händer.  Det är väldigt roligt och otroligt pilligt att sitta och göra peppar...

Av Sophie Gustavsson - 6 november 2011 23:54

I det här inlägget kommer det inte handla om några som helst kalorier. Det ska handla om pyssel. För mig blev det julpyssel eftersom jag planerar att ge bort egengjorda chokladpraliner i julklapp och då vill jag ju ha något fint att lägga dem i. Så d...

Av Sophie Gustavsson - 5 november 2011 23:33


Igårkväll fick jag ett bakryck och bakade för första gången i mitt liv en sockerkaka. Den blev väldigt god och jag smaksatte hälften av smeten med ett par matskedar kakao och sen färgade jag kakaodelen lila och den utan gul. Det blev inte så snyggt s...

Av Sophie Gustavsson - 29 oktober 2011 21:09

Jag är galet missnöjd med min första tårta, men jag borde ha förstått att det inte skulle bli proffsigt första gången. Så här blev det i alla fall:   Det är vaniljbottnar, färgade blå och turkos. Mellan dem är det lemon curd och en citronkräm ("a...

Av Sophie Gustavsson - 19 oktober 2011 00:07

Om nio dagar fyller min mamma år. Den 28 oktober. Jag ska då baka två tårtor, en som hon ska ta med sig till jobbet den 27e och en som hon ska få hemma när hon fyller år. Den till jobbet ska vara en täckt tårta eftersom jag aldrig har gjort det tidig...

Presentation


För att se en lista på mina bakverk, klicka på rosen.

 

 

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards