kalorier

Alla inlägg under oktober 2011

Av Sophie Gustavsson - 29 oktober 2011 21:09

Jag är galet missnöjd med min första tårta, men jag borde ha förstått att det inte skulle bli proffsigt första gången. Så här blev det i alla fall:


Det är vaniljbottnar, färgade blå och turkos. Mellan dem är det lemon curd och en citronkräm ("angel feather frosting") som tyvärr sögs upp av tårtbottnarna och gjorde tårtan väldigt mäktig istället för fluffig som den från början var. I mitten är det en chokladkräm gjord på bland annat marabou mjölkchoklad, grädde och lite kakao. Utanpå är det whipped chream cheese frosting och högst upp är det sockerpasta.

Jag lyckades inte göra ett helt lock så det blev en liten skiva på toppen istället. Jag testade att spritsa lite med frostingen som jag färgade orange, men tyvärr råkade jag ha i för lite färg så det såg mest ut som kaviar, haha. Men så här blev det som sagt.




   

Av Sophie Gustavsson - 19 oktober 2011 00:07

Om nio dagar fyller min mamma år. Den 28 oktober. Jag ska då baka två tårtor, en som hon ska ta med sig till jobbet den 27e och en som hon ska få hemma när hon fyller år. Den till jobbet ska vara en täckt tårta eftersom jag aldrig har gjort det tidigare och vill testa. Den som hon ska få som riktig födelsedagstårta ska vara lite mindre och inte var täckt då hon inte gillar marsipan eller sugarpaste. Några förslag på vad jag ska göra? Hur som helst så ska det bli väldigt spännande att baka en riktig tårta! 

Av Sophie Gustavsson - 17 oktober 2011 00:19

Idag har jag bakat Rice Krispies Treat som det heter. Det är en slags kaka/bar som är gjord av rispuffar som man helt enkelt rör ner i smälta marshmallows. Hur enkelt som helst och fruktansvärt goda och sega. Dessutom går det väldigt fort att göra dem!


Samuel fick titta lite. Se men inte röra. Tyvärr förstod han inte det och ett par flög ner på golvet. Så kan det gå!

 

Jag penslade mina med vit choklad. Men det går bra att variera dem hur man vill. Man kan t.ex ha hackade nötter, choklad eller torkad frukt i.

 

RICE KRISPIES TREAT

3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter rice krispies


Smält smöret på låg temperatur och smält sedan ner marshmallowsen i smöret, fortfarande på låg temperatur. När allt har smält (se till att det inte bränns i botten!) häller du i rispuffarna och om du ska ha i något annat också. Blanda ihop allt så fort du kan (det är ganska tungt) och lägg ner alltihop i en smörad form eller helt enkelt på en plåt, det behövs inga kanter. Blöt händerna och tryck till önskad form eller bara till ett block som sedan skärs i bitar. Låt torka en stund, det går ganska snabbt. Doppa i choklad om du vill. ÄT! 

Av Sophie Gustavsson - 15 oktober 2011 00:04

Jag lyckades baka de omtalade macaronsen idag. Så stolt jag är, för ja, det är väldigt pilligt och exakt när man bakar dessa små sötsaker. Men jag brukar alltid följa recept väldigt bra, oftast i alla fall. Idag gjorde jag det. Här är resultatet.


Innan gräddning

 

Efter gräddning (ja, de på den första plåten blev lite platta och tråkiga, men jag är ändå stolt eftersom det är första gången och jag har aldrig sett en macaron live i hela mitt liv)

 

Andra plåten blev mycket bättre. Här är slutresultatet!

Själva smeten smaksatte jag med lite citronarom, samt färgade den lite (lite) gul. Väldigt lite gul. Sen fyllde jag med lemon curd blandat med lite grädde och vanilj. Riktigt gott!

 

Receptet jag har använt mig av hittar du här. Och ärligt talat, så svårt är det inte att göra macarons. Man måste bara vara förberedd och nogrann. Det jag tyckte var svårast var att spritsa ut smeten på plåten, det blev antingen för mycket eller så blev det kladdigt. Men av de 37 halvorna som det blev så var det bara en enda som misslyckades totalt. Sen att alla inte var på pricken runda tycker jag inte gör så mycket.

Av Sophie Gustavsson - 12 oktober 2011 23:07



Skulle så gärna vilja baka macarons alltså. Men jag är livrädd för det! Så jävla svårt verkar det. Måste man kunna receptet utantill innan man börjar eller går det att läsa medan man bakar? Blir smeten mer flytande eller fast? Waah. Så många frågor så lite svar. Nej, jag funderar på att prova det på fredag kväll faktiskt. Imorgon är jag ensam med barnen, med andra ord är det inte läge för att baka komplicerade saker. Så fredag it is! Berätta gärna, ni som kan, vilka som är de största stressmomenten när man bakar macarons!

Och så undrar jag, hur smakar macarons? jag har ärligt talat bara sett dem på bild.


Av Sophie Gustavsson - 10 oktober 2011 23:04

Idag har det blivit en del pysslande med två skrikande ungar omkring mig. Men det gick, slutresultatet har ni här. Vad tycks? Det är nog första gången jag ens bakar en kaka i hela mitt liv. Förutom pepparkakor då.


Spindel. Passande till halloween kanske?

   

Kakorna är apelsinkakor som är otroligt lätta att göra men galet kladdiga att kavla och hålla på. Använd mycket mjöl till kavling men ha inte i mer mjöl i degen än vad som står, då blir de väldigt torra. Härda ut med kladdigheten! 


Apelsin och kanelkakor


200g mjöl

125g smör

100g strösocker

1 tsk kanel

skal från 1 apelsin (man använder en zester, dvs ett "skalrivjärn")

1 ägg

2 msk sirap



Blanda ihop allt till en deg och rulla in i plastfolie.

Låt ligga i kylskåp i minst 30 minuter.

Sen är det bara att kavla ut och trycka ut kakor, men arbeta

ganska snabbt för degen mjuknar och blir kladdig fort märkte jag.

Om du vill tillsättanågon färg bör du göra det innan du lägger in den

i kylskåpet, annars blir det fruktansvärt kladdigt.

Grädda i ugn på 180 grader i 10-12 minuter. Man ser när kakorna är klara.









Av Sophie Gustavsson - 8 oktober 2011 18:17

Idag tittade jag in lite på Panduro eftersom jag hörde talas om att det skulle finnas bakgrejer där. Och det fanns det ju. Sugarpaste i olikafärger och även marsipan. Själv köpte jag två pastafärger - gul och svart. Så nu har jag gul, svart, rosa, grön och babyblå hemma. Det som fattas mest nu är röd. Sen köpte jag också sex stycken silikonformar till muffins. Så nu är jag väldigt sugen på att baka något som ni kanske förstår! Det blir kanske lite pyssel ikväll med sugarpaste, vi får väl se.. 


 

Presentation


För att se en lista på mina bakverk, klicka på rosen.

 

 

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards